Kawa zielona zwykle jest… naprawdę zielona. Oczywiście jej barwa może mieć bardzo zróżnicowaną formę, ale praktycznie zawsze są to określone odcienie zieleni. Tyle, jeśli chodzi o jej wygląd. W praktyce jest to produkt o niebagatelnych właściwościach zdrowotnych! Zawdzięcza je ona dużej zawartości kwasu chlorogenowego, który jest bardzo popularny wśród osób dbających o swój wygląd. Poniższy artykuł zostanie poświęcony właśnie tej tematyce. Omówione w nim zostaną właściwości tego niezwykłego produktu, jego wpływ na ludzkie zdrowie i ewentualne przeciwwskazania dotyczące jego stosowania.

Czym jest zielona kawa?

Zielona kawa praktycznie niczym nie różni się od kawy czarnej. No może poza tym, że jej ziarna nie zostały poddane procesowi spalania. Oznacza to, że we wnętrzu ziaren nie miał jeszcze miejsca proces pirolizy, co przedkłada się na słabszy aromat tychże ziaren i brak charakterystycznej dla „czarnej” kawy goryczki. Między innymi to właśnie dlatego barwa kawy zielonej jest znacznie delikatniejsza i przede wszystkim jaśniejsza od swego „czarnego” odpowiednika. Niemniej ze względu na smak i aromat, jest ona doskonałą propozycją dla wszystkich miłośników dobrej i smacznej kawy w dość unikatowym i łagodnym wydaniu.

Składniki zielonej kawy

Pod względem swych właściwości, kawa zielona jest praktycznie jedną, wielką, odżywczą „bombą”. Ma to związek przede wszystkim z opisanym wcześniej kwasem chlorogenowym (o nim później), którego bogatym rezerwuarem jest kawa zielona. Ktoś mógłby zatem zadać sobie pytanie, dlaczego kwasu tego nie ma w typowej, palonej formie kawy. Odpowiedź na te wątpliwości jest bardzo prosta: kwas ten ulega zniszczeniu w trakcie spalania ziaren, dzięki czemu w kawie czarnej już on nie występuje.

Poza tym warto podkreślić, że zielona kawa jest bardzo bogata w różnorodne produkty odżywcze. W 100 gramach wyrobu znajduje się zaledwie 14 kcal i jedynie 3.3 g węglowodanów. W zamian kawa ta „oferuje” następujące witaminy i substancje odżywcze:

  • polifenole,
  • kwas salicylowy,
  • kofeinę,
  • witaminy (zwłaszcza z grupy B),
  • wapń,
  • potas,
  • miedź,
  • cynk,
  • fosfor itd.

Pomimo tak dużej dawki dostępnych witamin, zielona kawa doceniona została głównie ze względu na jej bogate właściwości oczyszczające i odchudzające.

Kwas chlorogenowy – jak wpływa na nasz organizm?

Odchudzanie

Norwescy naukowcy przeprowadzili jakiś czas temu badania, które polegały na ustaleniu, czy kwas ten rzeczywiście pomaga w odchudzaniu. Wyniki badań były dość obiecujące, choć – co jest przez wielu innych naukowców krytykowane – przeprowadzono je na niewielkiej, bo zaledwie 30 osobowej grupie badanych. Z analiz wynikało, że u osób przyjmujących kwas chlorogenowy jako suplement odchudzający zanotowano średni spadek masy ciała o 2,47 kg w porównaniu do grupy placebo. [1]The Use of Green Coffee Extract as a Weight Loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials.

Tak duża różnica (w połączeniu z aktywnością fizyczną) faktycznie może wpłynąć na szybszą redukcję masy ciała. Wynika ona z faktu, że kwas ten zwiększa ilość wydalanych cukrów, „zmuszając” ludzkie ciało do korzystania z własnych zapasów.

Oczyszczanie organizmu i walka z nowotworami

Kwas chlorogenowy nie jest co prawda skuteczny w walce z rakiem, ale pomaga w jego zapobieganiu. Wielu naukowców podkreśla również, że działa on wspomagająco w trakcie działania chemioterapii. Wynika to z faktu, że chroni on wątrobę przed uszkodzeniami wynikającymi z podaży izotopów kadmu i kobaltu.

Blokuje on też działanie niektórych substancji kancerogennych, przy czym promieniowanie gamma należy do takich czynników. Z tym faktem wiążą się również oczyszczające właściwości kwasu chlorogenowego, gdyż z badań wynika, że wpływa on również na przebieg reakcji metabolicznych w obrębie układu pokarmowego człowieka. [2]Therapeutic efficacy of chlorogenic acid on cadmium-induced oxidative neuropathy in a murine model.

Właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybicze

Kwas chlorogenowy jest nie bez przyczyny nazywany naturalnym antybiotykiem. Bardzo dobrze „radzi on sobie” z zakażeniami bakteryjnymi, ale też – równie skutecznie – z grzybami. Właściwości antywirusowych na chwilę obecną nie stwierdzono, aczkolwiek aktualne badania dowodzą, że jego stosowanie tylko w znikomym stopniu oddziałuje na wirusy.[3]Antibacterial activity and mechanism of action of chlorogenic acid.

Właściwości zielonej kawy

Kawa zielona – podobnie zresztą jak jej „czarny” odpowiednik – zawiera mnóstwo kofeiny. Jej połączenie z kwasem chlorogenowym sprawia, że produkt ten działa na organizm człowieka w sposób wielopłaszczyznowy.

  • Pobudzenie organizmu – duża zawartość kofeiny sprawia, że zielona kawa jest środkiem silnie pobudzającym. Warto jednak podkreślić, że ze względu na odpowiednią technologię przygotowania ziaren, kawa zielona zawiera jej mniej, niż jej czarna, spalona już odmiana.
  • Oczyszczenie organizmu – substancje zawarte w kawie zielonej skutecznie oczyszczają organizm z toksyn i innych, szkodliwych dla organizmu produktów. Niektóre z mikroelementów wchodzących w skład produktu, optymalizują również pracę jelit, aczkolwiek w dość ograniczony sposób.
  • Naturalny przeciwutleniacz – duża zawartość kofeiny i kwasu chlorogenowego sprawia, że produkt ten działa na organizm również jako naturalnie działający środek zapobiegający utlenianiu tkanek. Co ciekawe, za tą właściwość odpowiedzialny jest przede wszystkim kwas chlorogenowy, który wykazuje również pewne właściwości regenerujące.
  • Odchudzanie – pod względem redukcji masy ciała, zielona kawa działa w sposób dwutorowy. Pierwszym z nich – o którym już wiemy – jest ograniczenie wchłaniania glukozy do organizmu. Drugim sposobem jest uwalnianie do krwi dużej ilości kofeiny, która działa pobudzająco i jednocześnie zwiększa ciepłotę ciała (właściwości termogeniczne).

Przeciwwskazania dotyczące stosowania zielonej kawy

Choć kawa zielona jest w pełni naturalnym składnikiem diety, to – podobnie jak „mała czarna”, również i ona może wywołać pewne działania niepożądane. Wynikają one jednak przede wszystkim z faktu stosowania jej przez osoby, które znajdują się w tzw. „podwyższonej grupie ryzyka”. Mowa tu oczywiście o osobach, które:

  • cierpią na schorzenia diabetologiczne – zielona kawa jest co prawda polecana cukrzykom, ale stosuje się ją tylko pod ścisłym nadzorem lekarskim; stosowana w sposób nieostrożny, może spowodować szereg powikłań, takich jak np. hipoglikemia,
  • chorują na schorzenia układu krwionośnego i serca – stosowanie zielonej kawy skutecznie podwyższa ciśnienie, niejako „przy okazji” przyspieszając również pracę serca; w praktyce jest to bardzo niebezpieczne zjawisko dla osób chorujących na arytmię serca i wiele innych, podobnych chorób,
  • kobiety w ciąży i kobiety karmiące – w tej grupie osób nie jest zalecane stosowanie jakichkolwiek suplementów diety, w tym oczywiście zielonej kawy; istnieje bowiem ryzyko, że zawarte w niej substancje czynne, wpłyną nie tylko na kobietę, ale też na znajdujące się w jej brzuchu nienarodzone dziecko lub karmione piersią niemowlę.
  • zielonej kawy nie powinny też korzystać dzieci i młodzież w wieku do 16 lat, gdyż na tym etapie życia kofeina i kwas chlorogenowy, mogą niekorzystnie wpłynąć na proces rozwoju i dorastania organizmu.

Formy zielonej kawy – jak można ją spożywać?

Zieloną kawę można spożywać na wiele różnych sposobów. Różnią się one nie tylko formą przygotowanego w ten sposób produktu, ale też jego skutecznością i formą działania.

  1. Całe ziarna kawy – w tej formie produkt ten jest w zasadzie najskuteczniejszy. Wystarczy zalać go wodą, zaparzyć i… gotowe. W ten sposób ma się pewność, że uzyskany w ten sposób napar będzie zawierał optymalną ilość substancji odżywczych.
  2. Ziarna zmielone – jest to bardziej „przyjazna” forma zielonej kawy, aczkolwiek podczas mielenia, traci ona sporo aromatu i – niestety – niektóre substancje odżywcze. Należy przy tym pamiętać, że zmieloną kawę zaparza się w dokładnie taki sam sposób, jak ziarna pełne. Czas parzenia jest oczywiście uzależniony od instrukcji na opakowaniu.
  3. Suplementy w postaci kapsułek – zieloną kawę można przyjmować w formie kapsułek, dzięki czemu działa ona podobnie jak kawa (pobudzająco, oczyszczająco, na odchudzanie). Należy przy tym pamiętać, że suplementy te często są mieszankami wielu różnych substancji czynnych co oznacza, że znajduje się w nich stosunkowo niewiele zielonej kawy.
  4. Suplementy w postaci kremów – ekstrakt z zielonej kawy wchodzi przede wszystkim w skład kremów redukujących cellulit. Dzięki zawartym w niej składnikom. usprawniony zostaje proces oczyszczania skóry z toksyn, praca naczyń krwionośnych staje się efektywniejsza, a nadmiar tłuszczu jest odprowadzany wprost do krwi, dodając nam energii.

Zielona kawa czy tabletki z kwasem chlorogenowym?

Wielu przeciwników zielonej kawy podkreśla, że można ją zastąpić bezpieczniejszymi (bo bez kofeiny) tabletkami z kwasem chlorogenowym. Co więcej argumentuje się, że tabletk i kwas chlorogenowy nie obciążają tak organizmu, jak picie – bądź co bądź – kawy. Czy taka argumentacja ma sens?

Otóż nie! Zielona kawa jest wyjątkowa właśnie dzięki dużej liczbie aktywnych substancji odżywczych, które bardzo korzystnie wpływają na pracę ludzkiego organizmu. Przykładowo witamina B12 korzystnie wpływa na metabolizm i znacznie usprawnia proces komórkowego pozyskiwania energii. Z kolei miedź jest substancją optymalizującą pracę serca i poprawiającą krążenie. Dowiedziono również, że substancja ta uczestniczy również w procesie syntezy aż 15 różnych białek!

Opieranie diety wyłącznie na syntetycznych suplementach nie jest ani wskazane, ani zdrowe. Cechą sztucznej suplementacji jest brak w niej wielu innych substancji aktywnych, które na co dzień spotykane są w naturalnych produktach żywieniowych. Poza tym wchłanianie ich wyłącznie naturalną drogą, jest znacznie szybsze i efektywniejsze.

Gdzie kupić zieloną kawę i ile ona kosztuje?

Zieloną kawę można dość łatwo nabyć i to nawet w niektórych supermarketach. Niestety przy wyborze określonego produktu, zawsze należy dokładnie przeanalizować jego skład. Zakupiony preparat na odchudzanie nie powinien zawierać:

  • tłuszczów utwardzanych,
  • dużej ilości glukozy (100 g produktu zawiera maksymalnie 3.5 g węglowodanów),
  • syropu fruktozowego,
  • mleka i jego pochodnych,
  • substancji pomocniczych, np. dodatkowych aromatów, konserwantów itd.

Dlatego zieloną kawę warto nabywać wyłącznie w sprawdzonych punktach dystrybucji. Za miesięczny zapas kawy trzeba niestety zapłacić około 150 złotych. Cena ta dotyczy jednak tych produktów, które można zakupić w sklepach ze zdrową żywnością.

Podsumowanie

Zielona kawa to doskonała metoda na odchudzanie. Niestety – jak każdy środek zawierający kofeinę – wykazuje ona również pewne działania niepożądane. Niemniej produkt zalicza się raczej do grupy bezpiecznych suplementów diety, których stosowanie zwykle nie wywołuje poważnych powikłań. Z pewnością warto go polecić wszystkim osobom, które chcą oczyścić organizm i zrzucić nieco kilogramów.