Nadmiar wody może wprawiać w konsternacje podczas stawania na wadze. Przyczyną niestabilności wagi ciała bądź częstego wahania może być nadmierne zatrzymywanie wody w organizmie. Utrudnia to ocenę efektywności wprowadzonych zmian w okresie odchudzania oraz może objawiać się uczuciem puchnięcia.

Przyczyny nadmiernego gromadzenia wody w organizmie

Problem z nadmiernym gromadzeniem się wody najczęściej związany jest z trybem życia oraz niezdrową żywnością. Dieta oraz aktywność są fundamentami w utrzymaniu dobrej sylwetki oraz zdrowia. Przyczyny gromadzenia się wody:

  • nadmiar sodu w diecie,
  • produkty zawierajace niskiej jakości węglowodany,
  • siedzący tryb życia,
  • stosowanie leków,
  • wahania hormonalne – akumulacja wody jest jednym z objawów PMS,
  • produkty fast-food oraz przetworzona żywność,
  • zbyt niskie spożycie wody.

Warto wiedzieć:

  1. W skład masy ciała wchodzi do 70% wody, każdy dodatkowy procent uznawany jest za nadmierne gromadzenie się wody.
  2. Nadmierna akumulacja wody może powodować obrzęk oraz wzdęcia.
  3. Waga ciała może się wahać o 1-2 kilogramy w ciagu dnia w zależności od akumulacji wody, u osób z nadwagą wahania mogą być znacznie większe.
  4. Nadmierne zatrzymywanie wody może być objawem choroby (np. nerek).

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

Nadmierne gromadzenie wody jest procesem tymczasowym. Wprowadzając kilka zmian poziom wody w organizmie szybko wróci do normy.

1. Pozbądź się soli

Pierwszym krokiem jaki należy podjąć to ograniczenie spożycia sodu – ukrytego między innymi we wszystkim dobrze znanej soli kuchennej. Sód jest niezbędnym pierwiastkiem, który reguluje zawartość wody w organizmie. Zarówno niedobór jak i nadmiar sodu może być dla nas niekorzystny. Całkowita dzienna dawka sodu powinna wynosić około 2 000 mg.

Sód w formie soli znajduje się wielu produktach przetworzonych jak chleb, wędliny, gotowe sosy, mieszanki przypraw, chipsy czy też dania instant. Klasyczną sól kuchenna wymień na himalajską, komponuj własne mieszanki przypraw oraz przygotowuj posiłki na bazie zdrowych produktów.

2. Pij wodę

Na pozór może wydawać się to sprzeczne z celem – czyli pozbyciem się nadmiaru wody. Jednak odwodnienie może prowadzić do zupełnie odwrotnej sytuacji. Doprowadzając organizm do sytuacji kryzysowej, będzie on się bronił przed odwodnieniem zwiększając zdolność do zatrzymywania wody.

Zaleca się picie około 2 litrów wody dziennie. Ilość ta wzrasta u osób pracujących fizycznie, trenujących oraz w czasie upałów. Wszelkie napoje słodzone, zawierające konserwanty czy inne dodatki należy wymienić na wodę. Unikaj jednak wody smakowej – ta zawiera ogromną dawkę cukru i z pewnością nie jest to napój dla osób dbających o zdrowie i dobre samopoczucie.

3. Ogranicz węglowodany

Każdy gram węglowodanów niewykorzystany na potrzeby energetyczne organizmu magazynowany jest w formie glikogenu wiążąc 3 gramy wody. Ograniczyć należy przede wszystkim węglowodany proste znajdujące się w batonikach, słodkich przekąskach czy wspomnianej wodzie smakowej.

Posiłki powinny bazować na węglowodanach złożonych, które rozkładają się znacznie dłużej oraz dbają o stałe zasilanie energetyczne organizmu. Do tego grona zaliczają się produkty pełnoziarniste, brązowy ryż oraz rośliny strączkowe.

4. Suplementacja

Naukowo udowodnionym sposobem na nadmiar wody jest suplementacja witaminą B6 oraz magnezem. Koszt takiego suplementu to zaledwie kilka złotych na miesiąc. Nadmierne magazynowanie wody jest jednym z objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Badania wskazują, że witamina B6 zmniejsza poziom dopaminy w nerkach zwiększając wydalanie sodu powodującego akumulacje płynów. Magnez natomiast kontroluje układ nerwowo-mięśniowy – niedobory tego pierwiastka nasilają objawy zespołu przedmiesiączkowego. [1]Effects of Magnesium and Vitamin B6 on the Severity of Premenstrual Syndrome Symptoms.

Korzystny wpływ na prawidłowy poziom wody posiadają także flawonoidy. Dowodzi tego niewielkie badania na grupie 30 kobiet, w którym oceniono wpływ flawonoidów na zatrzymywanie wody o okresie przedmiesiączkowym. W wyniku suplementacji odnotowano zmniejszenie uciążliwości tzw. ciężkości nóg oraz działanie zapobiegające zatrzymywaniu płynów przed okresem miesiączki. [2]Flavonoid supplement improves leg health and reduces fluid retention in pre-menopausal women in a double-blind, placebo-controlled study.

5. Aktywność fizyczna

Podczas ćwiczeń dochodzi do zwiększenia temperatury ciała, organizm przed przegrzaniem broni się zwiększając potliwość. Regularna aktywność fizyczna usprawnia krążenie oraz przepływ płynów. Wraz z potem usuwane są szkodliwe produkty przemiany materii oraz nadmiar sodu, a którym pisaliśmy w pierwszym punkcie. Po każdym treningu należy uzupełnić deficyt wody – odwodnienie prowadzi do zwiększonej zdolności organizmu do jej akumulacji.

Źródła   [ + ]