Garcinia Cambogia to jeden z najbardziej kontrowersyjnych środków na odchudzanie. Niektórzy dopatrują się w nim „cudownego” składnika większości redukujących masę suplementów diety. Inni z kolei negują jego odchudzające właściwości. Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście mamy tu do czynienia z naprawdę skutecznym i naturalnym preparatem? Odpowiedź na te pytanie znajduje się w niniejszym artykule.

Garcinia Cambogia – co to jest?

Łacińska nazwa opisywanej rośliny jest znacznie przyjemniejsza dla ucha, niż jej polskie tłumaczenia. Otóż słynna Garcinia to po prostu pochodzący z Indonezji tamaryndowiec malabarski. Co ciekawe, jest on niezwykle podobny do naszych rodzimych dyni, aczkolwiek jego rozmiar jest nieco mniejszy. Tamaryndowiec odgrywa ogromną rolę w medycynie indyjskiej. Już od setek lat tamtejsza medycyna skutecznie wykorzystuje wyciągi z tej rośliny, wykorzystując go w procesie leczenia i wzmacniania serca i całego układu krążenia.

Owoce Garcinia Cambogia są dosyć kwaśne. Wiele dawnych źródeł wskazuje, że podawano je zwierzętom w trakcie długich podróży (zwłaszcza morskich). Podobno efektem takiego zastosowania tej niezwykłej rośliny była… znacząca redukcja masy tychże zwierząt. Nic więc dziwnego, że z biegiem czasu zaczęto stosować ją również u ludzi.

Właściwości Tamaryndowca malabarskiego

Być może w każdej legendzie jest cząstka prawdy. Niemniej dzisiejsza medycyna (i zaawansowana biochemia) pozwalają znacznie głębiej przeanalizować skład chemiczny tej niezwykłej rośliny. Efekty tych analiz – które zrealizowano w ramach poważnych badań – są co najmniej zaskakujące.

Dlaczego? Ponieważ Garcinia Cambogia wykazuje bardzo dużą zawartość kwasów hydroksycytrynowych HCA, które znajdują się również w pomarańczach i cytrynach. Zgodnie z dzisiejszą wiedzą medyczną, HCA wspiera szereg procesów odpowiedzialnych za redukcję masy ciała. [1]The Use of Garcinia Extract (Hydroxycitric Acid) as a Weight loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials. Oto najważniejsze z nich:

  1. Wzrost temperatury ciała, który usprawnia proces krążenia krwi i jednocześnie przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. W przeciwieństwie do tak zwanych „fat burnerów”, HCA jest substancją naturalną i nie prowadzi do znaczącego wzrostu temperatury. Dzięki temu jest to substancja bezpieczna dla zdrowia człowieka.[2]The effects of a single-dose thermogenic supplement on resting metabolic rate and hemodynamic variables in healthy females – a randomized, double-blind, placebo-controlled, cross-over trial.
  2. HCA usprawnia transport kwasów tłuszczowych bezpośrednio do mitochondriów. Skutkiem tego procesu jest powstanie związków ketonowych, których zadaniem jest redukcja apetytu. W efekcie osoby spożywające produkty zawierające HCA, zmniejszają ilość dostarczanych do organizmu składników odżywczych.[3]Evidence of Garcinia cambogia as a fat burning and appetite suppressing agents.
  3. Kwas hydroksycytrynowy odgrywa również istotne znaczenie w kontekście zmniejszenia zawartości cholesterolu we krwi. Badania wykazały, że długotrwałe stosowanie produktów bogatych w ten naturalny składnik diety pozwala na zmniejszenie zawartości cholesterolu nawet o ponad 20 procent! Ma to rzecz jasna przełożenie na zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy.[4]Encyclopedia of Dietary Supplements.
  4. Niektóre badania wykazywały powiązanie redukcji wartości ciśnienia krwi ze stosowaniem produktów bogatych w HCA. Wyniki tych analiz należy jednak traktować z pewnym dystansem, gdyż spadek masy ciała (nawet o kilka kilogramów), przedkłada się na pewne zmniejszenie ciśnienia krwi, co oczywiście jest wynikiem zmniejszonego popytu na tlen.
  5. Garcinia Cambogia może też wpływać na nasze… szczęście. Dowiedziono, że substancje czynne zawarte w tej roślinie (zwłaszcza HCA) mogą wpływać na wzrost poziomu serotoniny w organizmie. Jak powszechnie wiadomo, neuroprzekaźnik ten wpływa bardzo korzystnie na nasze samopoczucie. Dzięki niemu mamy większą ochotę na aktywność fizyczną. W ten sposób zwiększa się też nasz zasób energii.[5]Effect of hydroxycitric acid on serotonin release from isolated rat brain cortex.

Garcinia Cambogia a perilipina

Badania przeprowadzone w Stanowym Uniwersytecie Medycznym w Ohio wykazały, że m.in. tamaryndowiec malabarski (a konkretnie produkty zawierające HCA), faktycznie może wpływać na perilipinę, czyli białko chroniące komórki tłuszczowe przed lipolizą.

Mówiąc prościej – każda komórka tłuszczowa posiada swoistą „kołderkę”, która chroni ją przed zbyt szybkim spaleniem. Owa „kołderka” to po prostu perilipina, która warunkuje procesy odpowiedzialne za przekształcenie komórek tłuszczowych w energię. HCA oddziałuje na to białko, przyspieszając w efekcie proces redukcji masy ciała. Oczywiście nie oznacza to, że nasz tamaryndowiec jest jedynym skutecznym preparatem na odchudzanie.[6]Nutrigenomic Analysis of Diet-Gene Interactions on Functional Supplements for Weight Management.

Należy pamiętać, że wyniki przeprowadzonych badań nie zawsze pokrywały się ze sobą, gdyż skuteczność stosowania diety bogatej w HCA zależy od kilku dodatkowych czynników.

Odchudzanie z HCA – co warto wiedzieć?

Od razu należy zaznaczyć, że wyciąg z Garcinia Cambogia to po prostu suplement diety. Nie jest to lek, którego zadaniem jest zapobieganie miażdżycy, czy też zmniejszenie masy ciała. Dlatego:

  1. Skuteczność wyciągu (czyli HCA) jest zależna przede wszystkim od naszego trybu życia. Badania o których mówiono wcześniej zostały przeprowadzone na osobach, które wykonywały ściśle określoną aktywność fizyczną. Warunkowała ona proces spalania tłuszczu, podczas gdy HCA pełnił wyłącznie rolę wspomagającą ów proces.
  2. Garcinia Cambogia oczywiście wpływa na redukcję łaknienia, ale nie eliminuje go całkowicie. To od naszej silnej woli zależy, czy będziemy nadal podjadać nasze ulubione produkty spożywcze, czy też skupimy się na walce z nadwagą. Suplementacja oparta na HCA to również konieczność zmiany naszych przyzwyczajeń, również w kontekście czasu i sposobu spożywania wybranych produktów.
  3. Przedstawione badania były realizowane w oparciu o relatywnie niewielką grupę osób. Mimo to ich efekty były w pełni zadowalające, gdyż dały nadzieję wielu ludziom na powrót do normalnej masy ciała. Przy okazji należy pamiętać, że HCA jest bezpieczne dla naszego zdrowia i – odpowiednio stosowane – nie powoduje żadnych skutków ubocznych.

Kwas hydroksycytrynowy (HCA) – przeciwwskazania

Mimo, iż preparaty zawierające HCA są całkowicie bezpieczne dla zdrowia, mogą one – z naturalnych przyczyn – wywołać pewne komplikacje u osób wchodzących w skład grup podwyższonego ryzyka. Kto zatem powinien zwrócić szczególną uwagę na odchudzanie z HCA?

  1. Kobiety w ciąży. W zasadzie nie istnieją suplementy diety, które byłyby w szczególny sposób zalecane kobietom w okresie ciąży (i karmiącym). Tak też jest w przypadku preparatów zawierających wyciąg z tamaryndowca. Działanie HCA nie było dotychczas testowane na kobietach ciężarnych i karmiących. W efekcie nie znamy dokładnych skutków ubocznych, które mogłyby zostać wywołane przez stosowanie w/w kwasu.
  2. Osoby cierpiące na demencję, choroby Parkinsona i inne choroby psychiczne. Produkty z tamaryndowcem nie powinny być stosowane przez osoby chore psychiczne ze względu na wspomnianą serotoninę, która mogłaby doprowadzić do powstania wielu (nawet nieodwracalnych) skutków ubocznych.
  3. Nie zaleca się stosowania produktów bogatych w HCA przez osoby niepełnoletnie. O ile sama Garcinia Cambogia nie prowadzi w tym wypadku do żadnych skutków ubocznych, o tyle inne składniki zawierających ją suplementów diety, mogą prowadzić do zaburzeń procesu wzrastania.

Garcinia Cambogia – czy to jest bezpieczne?

Czy Garcinia Cambogia to bezpieczny środek na odchudzanie? Tak, ale tylko pod pewnymi warunkami.[7]Is garcinia cambogia safe to use?

  1. Należy pamiętać wyłącznie o nabywaniu sprawdzonego produktu. Zakup przez wątpliwej jakości strony internetowe (często z błędami w treści!) na pewno nie jest bezpieczny. Nikt nie da nam pewności, że w ten sposób zakupiono sprawdzony suplement diety. W zamian możemy otrzymać substancję o bardzo szkodliwym działaniu dla naszego zdrowia!
  2. Suplement z ekstraktu rośliny nie powinien być stosowany w nadmiernych ilościach. Jeśli już decydujemy się na suplementację (sprawdzonymi rozwiązaniami), to warto pomyśleć o przestrzeganiu wskazanej liczby stosowanych kapsułek. Nadmiar przyjmowanego kwasu HCA również może wywołać pewne skutki uboczne.
  3. Pamiętajmy, że wciąż mamy do czynienia z suplementem diety. Spożywanie kapsułek z HCA nie zastąpi odpowiednio przemyślanej i zbilansowanej diety odchudzającej. Tylko w ten sposób zastosowanie wybranego preparatu ma jakikolwiek sens.

Przekraczanie zalecanych dawek – nawet suplementów na bazie naturalnych składników – zwiększa ryzyko skutków ubocznych. Udokumentowano dwa przypadki działań nieporządanych w wyniku przyjmowania Garcinia Cambogia. Pierwszy u 52-letniej kobiet, która przyjmowała suplement w dawce 1 000 mg rozwinęła się niewydolność wątroby. U drugiej kobiet w wieku 42 lat nastąpiło zaburzenie krzepnięcia krwi oraz nieprawidłowa funkcje czynności wątroby.[8]How much is too much garcinia cambodia? Jeśli mimo wszystko zdecydujesz się na suplementacje tamaryndowcem malabarskim trzymaj się bezpiecznych dawek.

Jak stosować?

Niezależnie od tego, czy stosujemy Garcinia Cambogia w formie naturalnej, czy też w formie gotowego suplementu diety, warto zapoznać się z ogólnymi zasadami korzystania z dobrodziejstw tej niezwykłej rośliny.

Po pierwsze – korzystnie wpływa ona na zmniejszenie odczucia łaknienia. Oznacza to, że najlepiej stosować produkty zawierające HCA na około pół godziny przed posiłkiem, gdy wnętrze żołądka nie jest wypełnione treścią pokarmową. W tej sytuacji wchłanianie substancji czynnych jest najszybsze i najefektywniejsze.

Po drugie – każdorazowo należy suplement diety popić odpowiednią ilością wody. Dzięki temu przyspieszamy proces wchłaniania preparatu, zwiększając jednocześnie jego efektywność. Stosowanie w międzyczasie alkoholu lub innych używek, może skutecznie zredukować wpływ suplementu na proces odchudzania (alkohol zawiera pokaźną dawkę cukru)

Uwagi do stosowania

Opisywana roślina jest wyjątkowa głównie dzięki wysokiemu stężeniu kwasów HCA. Oczywiście zawiera ona w swoim składzie całkiem sporo witaminy C, ale ta – podobnie jak inne witaminy – może być pobierana z zupełnie innych źródeł. Co więcej – niektóre z nich mogą zawierać jej znacznie więcej.

Wracając jednak do samego HCA, należy pamiętać o podstawowych „zasadach bezpieczeństwa” dotyczących jego stosowania. Dzięki temu kapsułki będą nie tylko efektywne dla naszego zdrowia, ale też całkowicie bezpieczne.

  • Źródło – bezpieczne HCA znajduje się przede wszystkim w Garcinia Cambogia. Jeśli kupujemy suplement zawierający w swym składzie ten kwas, zwróćmy uwagę na jego pochodzenie. Informacja taka powinna znaleźć się na etykiecie suplementu. Jeśli jej nie ma (lub jeśli HCA ma wyłącznie pochodzenie syntetyczne), nie należy stosować takiego suplementu.
  • Ilość – w ciągu dnia można bezpiecznie spożywać około 500 mg HCA. Taka ilość nie spowoduje żadnych skutków ubocznych. Należy pamiętać, że zawartość w jednej kapsułce powinna być nieco niższa. Nie zapominajmy, że warto pobierać HCA również z innych owoców cytrusowych. Istnieją oczywiście badania, które wskazują na zasadność stosowania nawet 8-krotnie wyższych dawek kwasu, ale były one realizowane pod opieką lekarza.
  • Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do stosowania Garcinia Cambogia, warto skonsultować je z lekarzem specjalistą. Dotyczy to zwłaszcza tych osób, które korzystają już z innych środków odchudzających.

Garcinia Cambogia – ocena i podsumowanie

Reasumując, Garcinia Cambogia to roślina, która wpływa na proces odchudzania. Niemniej należy pamiętać, że jest to nadal suplement diety a nie jej zamiennik, czy też lek. W oparciu o istniejące badania można stwierdzić, że roślina ta ma korzystny wpływ na redukcję masy ciała u człowieka. Suplementacja do wartości 500 mg na dobę wydaje się bezpieczna. Zwiększenie dziennej dawki HCA jest możliwe, ale tylko pod nadzorem lekarza (i za jego zgodą). Na chwilę obecną, Garcinia Cambogia wymaga dokładniejszych badań, aby określić jej potencjalne niebezpieczeństwa oraz korzyści zdrowotne.

Źródła   [ + ]