Owocowo warzywna dieta Ewy Dąbrowskiej, to dość skuteczna forma odchudzania, która – co ciekawe – jest w niektórych kręgach bardzo popularna. Mało która dieta odchudzająca zyskała tak wiele kontrowersyjnych opinii. Jedni traktują ją jako jedyną skuteczną formę oczyszczania organizmu a drudzy, jako zbyt wymagającą.

Poniższy artykuł poświęcimy właśnie tej diecie. Skupimy się w nim na jej formie, związanych z nią zaleceniach i ewentualnych przeciwwskazaniach co do jej stosowania. Dowiemy się też, czy faktycznie jest ona tak skuteczna, jak twierdzą jej zwolennicy. Zapraszamy zatem do lektury.

Dieta Dąbrowskiej – ogólne zasady

Dieta Dąbrowskiej to nie do końca „dieta”. To raczej głodówka lecznicza, której zadaniem jest oczyszczenie organizmu i wprowadzenie go na odpowiednie „tory” odżywiania i metabolizmu.

Bardzo częstym pojęciem towarzyszącym zagadnieniom tejże diety jest tzw. trawienie endogenne. Według dr. Ewy Dąbrowskiej – twórczyni tego modelu odżywiania – polega ono na swoistym spaleniu przez organizm wszelkich czynników patogennych, w tym złogów, chorych tkanek itd. Nic więc dziwnego, że pierwszym etapem tejże diety jest oczyszczenie organizmu. Co ciekawe – odchudzanie wg. dr. Dąbrowskiej to nie jedynie głodówka, lecz przede wszystkim zmuszenie organizmu do prawidłowego funkcjonowania w obrębie przemian metabolicznych.

Redukcja masy ciała nie jest tutaj celem, lecz raczej skutkiem ubocznym w/w zabiegów. Czas trwania diety jest zależny od wielu czynników. Przyjęło się, że może ona trwać kilka, kilkanaście a nawet kilkadziesiąt dni. W tym czasie osoby stosujące ten model żywienia spożywają pokarmy ściśle uwzględniające wybrane ramy dietetyczne. O tym zresztą napiszemy w dalszej części artykułu.

Zalety diety dr. Ewy Dąbrowskiej

Choć prezentowany model dietetyczny może wydawać się dość rewolucyjnym, to jednak ma on wiele zalet.

  1. Dieta Dąbrowskiej nie powoduje charakterystycznego ssania w żołądku. Dostępne na każdym etapie potrawy owocowe są trawione dosyć długo, dzięki czemu osoby spożywające je nie odczuwają aż tak intensywnego łaknienia.
  2. W trakcie trwania diety każdego dnia spożywamy około 600 kcal. Nie jest to dużo, aczkolwiek oparcie się wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego, szybko (po około 3 – 4 dniach) przedkłada się na komfort żywieniowy.
  3. Powyższy model żywienia zawiera spożywanie dość dużej ilości czystej wody mineralnej. Zaleca się, by każdego dnia pić od 1.5 do 2 litrów. Dzięki temu szkodliwe substancje (wraz z metalami ciężkimi) zostaną szybciej wydalone z naszego organizmu.
  4. Dieta dr. Dąbrowskiej ma specyficzną, wieloetapową strukturę. Dzięki temu jej przebieg zależy w głównej mierze od korzystającej z niej osoby. Jeśli wcześniej nie mieliśmy do czynienia z tym modelem żywieniowym, warto rozpocząć tą niezwykłą przygodę od diety kilkudniowej.

Kto może skorzystać z diety dr. Dąbrowskiej?

Wbrew obiegowym opiniom dieta Dąbrowskiej nie jest skierowana wyłącznie do osób otyłych. Wręcz przeciwnie – z jej dobrodziejstw mogą korzystać również i te osoby, których parametr BMI jest na odpowiednim poziomie. Dietę Dąbrowskiej stosuje się zwłaszcza w przypadku wystąpienia niektórych chorób, to jest:

  1. Schorzeń będących efektem zbyt słabej odpowiedzi immunologicznej układu odpornościowego. Mowa tu o alergii, astmie, migrenie i bólach mięśniowych. Udowodniono też, że powyższy model żywieniowy sprawdza się również w przypadku osób chorych na choroby autoimmunologiczne i… trądzik.
  2. Schorzeń neurologicznych, czyli wszelakich nerwic, depresji, zaburzeń pamięci, pobudzenia a nawet choroby Parkinsona. Ponadto dieta dr. Ewy Dąbrowskiej łagodzi przebieg takich chorób jak padaczka, udary niedokrwienne mózgu, czy też stwardnienie rozsiane. Oczywiście zastosowanie tej diety u osób cierpiących na podobne schorzenia, wymaga odpowiednio zaaranżowanego zaplecza medycznego.
  3. Schorzeń hormonalnych, które najczęściej objawiają się poprzez zaburzenia miesiączkowania, nadmiar hormonów płciowych, torbiele jajników itd. Dieta Dąbrowskiej sprawdza się też doskonale w przypadku osób, które chorują na niedoczynność tarczycy. Proces oczyszczania organizmu ułatwia złagodzenie objawów w/w chorób i – w pewnym stopniu – powrót do prawidłowego stanu zdrowia.

Z możliwości diety dr. Dąbrowskiej mogą również skorzystać te osoby, które na co dzień muszą mierzyć się z chronicznym zmęczeniem, ogólnym zmęczeniem organizmu i drobnymi schorzeniami (również tymi, które wynikają z braku własnej odporności). Bezpośrednim skutkiem stosowania długoterminowej diety, jest:

  • poprawa efektywności snu i ogólnego wypoczynku,
  • ogólne wzmocnienie kondycji,
  • poprawa nastroju i pamięci,
  • zwiększenie efektywności pracy mózgu,
  • ogólna poprawa w funkcjonowaniu układów: hormonalnego, nerwowego i odpornościowego.

Etapy diety, czyli co każdy początkujący wiedzieć powinien

Dieta odchudzająca dr. Ewy Dąbrowskiej składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to etap oczyszczający, który polega przede wszystkim na intensywnym oczyszczaniu organizmu z toksyn i innych szkodliwych produktów przemiany materii. Drugi etap polega na umiejętnym wychodzeniu z pierwszego etapu, w trakcie którego należy łagodnie przejść do standardowego żywienia. Każdy z tych etapów wiąże się z nieco innym menu, które obejmuje różne rodzaje świeżych warzyw i owoców.

Etap pierwszy – intensywne oczyszczanie organizmu

Na tym etapie dieta jest najbardziej wymagająca. Etap ten trwa najczęściej od 10 do 40 dni, choć możliwe jest skrócenie go do zaledwie kilku dni. W trakcie jego trwania dziennie spożywa się zaledwie 600 kcal. Nie jest to dużo, ale pamiętajmy, że w skład menu wchodzą wyłącznie sycące warzywa i owoce. W pierwszym etapie procesu dietetycznego spożywa się przede wszystkim:

  • warzywa o niskiej zawartości skrobi, to jest między innymi marchew, rzodkiew, buraki, brokuły, por, cebulę, kalafior, zioła, sałatę, ogórki (opcjonalnie kabaczek), paprykę i pomidory,
  • owoce o niskiej zawartości cukrów, czyli między innymi cytryny, jagody, jabłka i grejpfruty.

Powyższe warzywa i owoce nie musza być spożywane wyłącznie w stanie surowym. Można z nich przyrządzać smaczne surówki i sałatki, aczkolwiek nie wolno dodawać do nich produktów zabronionych (np. oleju, oliwy z oliwek itd.). Opcjonalnie można też przygotowywać zupy, leczo i bigos (oczywiście bez mięsa). Przygotowując zupy nie stosujemy dodatkowych zagęszczaczy, takich jak na przykład śmietana lub jogurt. Poszczególne dania popijamy dużą ilością wody, która jednak nie powinna być wysoko zmineralizowana. Alternatywą dla niej mogą być niesłodzone herbaty ziołowe i owocowe lub też koktajle warzywne.

Na tym etapie diety dr. Dąbrowskiej może pojawić się zjawisko tak zwanego kryzysu ozdrowieńczego. Oczywiście nie dotyka ono wszystkich osób, ale za to skutecznie zniechęca do porzucenia diety. Według dr. Ewy Dąbrowskiej należy przeczekać ów kryzys, który z reguły mija po 2 – 3 dniach. Objawia się on ogólnym osłabieniem organizmu, bólami głowy, nudnościami i wymiotami. Jeśli stan ten nie mija po 3 dniach, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza, gdyż może on zostać wywołany przez inne schorzenia.

Etap drugi – powrót do „normalności”

W drugim etapie diety należy powoli przyswajać coraz więcej produktów spożywczych, aczkolwiek zaleca się, by pozostać przy tych, które spożywało się w etapie pierwszym. Zgodnie z założeniami diety, w drugim jej etapie można podać rośliny strączkowe, kasze, ziarna a nawet produkty mleczne. Z biegiem czasu można też wprowadzić do diety chleb razowy, aczkolwiek należy uważać, by na początku drugiego etapu było go stosunkowo mało.

Jak długo powinien trwać ów etap? Doświadczeni dietetycy zalecają, by trwał on co najmniej tak długo jak etap pierwszy. Nie należy zapominać, że większość potraw spożywanych w trakcie trwania procesu dietetycznego można jeść bez ograniczeń już po jego zakończeniu. Z pewnością będzie to bardzo korzystnym rozwiązaniem dla naszego zdrowia.

Przebieg i harmonogram – dieta od strony technicznej

Doktor Ewa Dąbrowska jest nie tylko autorką ogólnej idei swojego programu dietetycznego, ale też twórcą szeroko rozumianego harmonogramu poszczególnych posiłków. Na marginesie harmonogram ten jest krytykowany przez wielu specjalistów, gdyż obejmuje zaledwie 3 posiłki w ciągu dnia.

  1. Śniadanie – powinno ono być podawane najpóźniej po 2 godzinach od momentu przebudzenia, to jest do godziny 9. Założenie to jest krytykowane przez wielu dietetyków, którzy uważają, że śniadanie powinno być podawane znacznie wcześniej (max godzina po przebudzeniu) i to w znacznie obfitszej formie.
  2. Obiad – powinien być podany około godziny 14, to jest w 5 godzin po podaniu śniadania. Przerwa ta jest według wielu specjalistów zbyt długa, gdyż posiłki powinny być podawane już po około 3 – 4 godzinach.
  3. Kolacja – według zaleceń dr. Dąbrowskiej powinno się ją podawać około 19 i to najlepiej w możliwie jak najlżejszej formie.

Oczywiście powyższe założenia nie muszą być rygorystycznie przestrzegane. Ich realizacja zależy w gruncie rzeczy od podmiotów organizujących turnusy z dietą.

Realizacja diety od strony praktycznej

Bądźmy szczerzy – odchudzanie z dietą Ewy Dąbrowskiej to proces trudny i w pewnym stopniu męczący. Szybkie przejście z dotychczasowej diety na „warzywno – owocowy” tryb życia wywołuje w organizmie swoisty szok, który stanowi największe wyzwanie dla uczestnika procesu dietetycznego.

I właśnie dlatego dieta ta najczęściej jest realizowana w formie turnusów, które trwają od kilku do nawet kilkunastu dni. Są one organizowane w specjalnych domach wczasowych, w których można liczyć na kompleksową opiekę zdrowotną i wsparcie. Turnusy te są często realizowane w ramach wakacyjnego wypoczynku, dzięki czemu organizm uczestnika nie jest dodatkowo obciążony intensywnym wysiłkiem intelektualnym i fizycznym.

Jadłospis

Dieta odchudzająca i oczyszczająca dr. Ewy Dąbrowskiej nie polega wyłącznie na spożywaniu surowych warzyw i owoców. Można z nich przyrządzać finezyjne potrawy. Propozycje dań wraz z kilkoma przepisami zostaną przedstawione w dalszej części artykułu.

Dzień 1

  • Śniadanie: sok z marchwi, sałatka z pomidora, cebuli, szczypiorku i kiszonym ogórkiem.
  • Obiad: frytki przyrządzone z marchewki, zupa z zielonego groszku (bez jakichkolwiek dodatków i zagęszczaczy), surówka z połączenia selera, marchwi i jabłka. Do powyższej kompozycji można też dodać herbatę ziołową (oczywiście bez cukru).
  • Kolacja: mus z jabłka, sałatka z buraków (gotowanych) z dodatkiem jabłka. Opcjonalnie można też wprowadzić herbatę z melisy, która pomoże się odprężyć po całym dniu.

Dzień 2

  • Śniadanie: sałatka z selera naciowego w połączeniu z papryką i kawałkami pomidorów. Całość możemy połączyć z sokiem z buraka. Opcjonalnie możemy też wprowadzić pieczone jabłko.
  • Obiad: warzywna zupa krem, papryka z warzywami (faszerowana), kompot wiśniowy (bez dodatku cukru), grejpfrut.
  • Kolacja: sałatka ogórkowa z dodatkiem papryki, cebuli i niewielką domieszką mięty, mus jabłkowy i sok marchwiowy naturalny.

Dzień 3

  • Śniadanie: barszcz z buraków (najlepiej kiszonych), sałatka z gotowanego kalafiora z opcjonalnym dodatkiem szczypiorku i koperku. Całość możemy uzupełnić naturalnym i świeżo wyciskanym sokiem z jabłek.
  • Obiad: burgery warzywne połączone z pastą pomidorową, zupa fasolowa, jabłko pieczone, dodatek soku z kiszonej kapusty.
  • Kolacja: sałatka z buraków gotowanych, sok z marchwi, pomidory zapiekane z dodatkiem cebuli i ziół. Całość możemy uzupełnić herbatą ziołową (oczywiście niesłodzoną).

Kilka prostych przepisów

Frytki marchwiowe

Do przygotowania tej potrawy będą nam potrzebne:

  • 4 marchewki (najlepiej średniej wielkości),
  • dodatek cynamonu,
  • odrobinę soli i nieco ziół.

Przygotowanie potrawy rozpoczynamy od obrania marchewek ze skórki. Następnie kroimy je tak, by swoim kształtem przypominały standardowe frytki płaskie. Po ich pokrojeniu myjemy je w zimnej wodzie, po czym odsączamy (robimy to w miarę dokładnie) i wkładamy do stosownego naczynia. Do tak przygotowanych „frytek” dodajemy odstawione na boku przyprawy, sól i oczywiście cynamon, po czym całość dokładnie mieszamy. Dzięki temu nasze marchewkowe frytki będą równomiernie pokryte wszystkimi przyprawami. Gdy już wszystko będzie przygotowane wykładamy blaszkę papierem do pieczenia a następnie układamy na niej frytki. Pieczemy je w 180 stopniach Celsjusza, aż do uzyskania efektu zarumienienia.

Dietetyczna passata pomidorowa

Do przygotowania tej potrawy będziemy potrzebować:

  • 5 kg pomidorów,
  • sól (3 łyżki),
  • mniej więcej 15 ząbków czosnku.

Przygotowanie naszej passaty rozpoczynamy od zagotowania wody w garnku a następnie włożeniu do niej pomidorów. Po minucie gotowania wyjmujemy pomidory, po czym obieramy je ze skórek i pozbawiamy szypułek. Gdy pomidory zostaną już odpowiednio przygotowane, ponownie wkładamy je do garnka, dodajemy sól a następnie czosnek. Całość gotujemy przez około 5 minut. Zanim przygotujemy masę pomidorową wyparzamy słoiki, po czym wlewamy do nich wspomnianą masę i szczelnie je zakręcamy. Na koniec słoiki kładziemy do góry dnem i pozostawiamy na mniej więcej 12 godzin, aż do całkowitego wystygnięcia. Nie zapominamy o przykryciu ich kocem lub ściereczką.

Przeciwwskazania

Choć dieta odchudzająca dr. Ewy Dąbrowskiej jest zalecana dla większości osób, to jednak – jak dowiodły badania – istnieją pewne grupy społeczne, w przypadku których nie zaleca się jej stosowania. Są to:

  • osoby cierpiące na cukrzycę, u których nawet niewielki spadek wartości glukozy we krwi może doprowadzić do poważnych reperkusji zdrowotnych, z zagrożeniem życia włącznie,
  • osoby ciepiące na różne formy nowotworów złośliwych, u których intensywne głodzenie mogłoby doprowadzić do zwiększenia zjadliwości guza nowotworowego,
  • osoby cierpiące na niewydolność nerek i serca, u których dieta dr. Dąbrowskiej mogłaby wywołać poważne komplikacje zdrowotne, z ryzykiem zaburzeń pracy serca włącznie,
  • osoby cierpiące na poważne schorzenia wątroby, u których przyspieszone oczyszczenie organizmu mogłoby doprowadzić do pogłębionego obciążenia tegoż organu i związanych z nim powikłań,
  • kobiety ciężarne i karmiące piersią, u których nadmierna głodówka mogłaby doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych w obrębie płodu i zmniejszenia wartości odżywczej mleka w trakcie laktacji,
  • osoby ciepiące na depresję, bulimię i inne schorzenia o podłożu psychologicznym, u których terapia dietą dr. Dąbrowskiej mogłaby pogłębić w/w schorzenia.

W opisywanej diecie odchudzającej swoistą „grupą ryzyka” są osoby, które cierpią na inne, poważne schorzenia wymagające stosowania silnych leków. Intensywne oczyszczanie organizmu (zwłaszcza w etapie pierwszym) może doprowadzić do zwiększenia intensywności działania poszczególnych leków i w konsekwencji – do wywołania ostrych powikłań chorobowych.

Dieta odchudzająca dr. Ewy Dąbrowskiej – największe kontrowersje

Dieta Dąbrowskiej jest dość kontrowersyjną alternatywą dla innych form programów dietetycznych. Dietetycy zarzucają jej – oprócz argumentów przedstawionych powyżej – szereg błędnych rozwiązań, które wg. nich nie przynoszą spodziewanego rezultatu.

  1. Szybki efekt jojo – cały proces dietetyczny ma dość intensywny charakter, dlatego istnieje poważne ryzyko wystąpienia efektu jojo. Nasila się on właśnie wtedy, gdy organizm poddawany jest głodówce. Co prawda dieta dr. Dąbrowskiej redukuje ów problem poprzez długi proces wychodzenia z pierwszego etapu, aczkolwiek nadal on pozostaje.
  2. Dieta dr. Dąbrowskiej nie jest przeznaczona dla osób, które preferują aktywny tryb życia. Duże obciążenie intensywną pracą lub ćwiczeniami fizycznymi może doprowadzić do krańcowego wycieńczenia organizmu. Problem ten może się pogłębić poprzez odstawienie (co w diecie jest wymagane) dużej dawki soli mineralnych.
  3. Dieta – jak każdy inny proces dietetyczny – może wywołać dodatkowe skutki uboczne. Zaliczamy do nich zawroty głowy, nudności a nawet wymioty a nawet rozregulowanie gospodarki hormonalnej i metabolicznej. Oczywiście u większości osób objawy te mijają po około 3 dniach intensywnego oczyszczania organizmu, ale zdarzają się i takie osoby, u których mogą one jeszcze bardziej się pogłębić.
  4. Kolejnym „skutkiem ubocznym” diety dr. Dąbrowskiej jest szybki spadek wagi. Oczywiście dla większości osób jest to zjawisko akceptowalne, ale może też wiązać się ono z gwałtownym spalaniem mięśni, co jest już zjawiskiem niepożądanym i szkodliwym.

Podsumowanie

Dieta dr. Dąbrowskiej to nie dieta odchudzająca, lecz raczej oczyszczająca organizm. Takie mylne podejście do tej metody odżywiania wzięło się stąd, że to właśnie redukcja masy ciała jest najbardziej zauważalną zmianą wynikającą z jej zastosowania. Mimo swej skuteczności, dieta ta powinna być stosowana w sposób rozważny. Co więcej – jeśli zachodzi taka potrzeba – winna być ona również prowadzona pod kontrolą lekarza.